Johanna Andersson

Hack och bett

Tycker det har blivit dåligt med hästinlägg på senaste tiden. Vet inte riktigt varför, men antar att tiden inte riktigt har funnits till att skriva om det utan all tid har gått till att vara i stallet och skolan.
Hela förra veckan utom söndagen red jag Farinelli på hackamore. Han var så otroligt fin på det. Red både på banan och i skogen på det och båda gick väldigt bra. Det blir lätt så att hästarna blir tunga på hacket och bara hänger i armarna på en. Men Farinelli var så lätt i handen och drog inte alls. Istället jobbade han på flitigt.

I söndags bytte jag tillbaka till bett på honom och det kändes helt plötsligt sådär. Konstigt nog kändes han bättre på hackamore än bett. Tog några språng i söndags också. Red på en serpentin och hade två upphöjda bommar på medellinjen (serpentinspåret). Mot slutet blev det ett par högre språng och han kändes riktigt fin.
Igår fick han gå i ridhuset och verkligen trimmas igenom. Kämpade med att försöka få igenom den där högersidan och jag tyckte det släppte lite framåt slutet.

 

Tre bilder från förra veckan när jag red Farinelli på ängen på hacket. Tror att jag ska börja variera mellan att rida på bett och hack framöver. Men jag kommer fortfarande hoppa honom på bett.