Johanna Andersson

We need our beauty sleep
 
Igår kunde jag verkligen inte somna även fast jag försökte i flera timmar. Tror att det berodde på stressen jag har kännt nu under den senaste veckan. Det hela slutade med att jag kollade på mobilen för att se vad klockan var eftersom jag är en sån tidsoptimist. Detta vet jag nu att jag inte skulle ha gjort, så här kommer sju tips om vad man bör göra när man har svårt för att somna!
 
1. Stäng av all elektronik
Kroppen påverkas negativt av skärmljus och för att man ska kunna somna gör man det bäst genom att stänga av både mobilen, tvn och datorn. Dessa saker bör egentligen för att uppnå bästa effekt vara avstängt minst en timme innan du ska sova. 
 
2. Testa lätt yoga eller stretching
Försiktiga rörelser som slutar med lätt meditation hjälper kroppen att komma till ro och kunna slappna av.
 
3. Ta hand om dig själv
Ett långt varmt bad eller dusch innan man ska sova är alldeles utmärkt. Det varma vattnet hjälper dig att slappna av och höjer kroppens temperatur. När du sedan lägger dig kommer temperaturen sjunka ganska hastigt vilket kommer vara till en hjälp för att somna. 
 
4. Håll fötterna varma
Kalla fötter hindrar kroppstemperaturen från att sjunka. Så om man har problem med kalla fötter så bör man sova med strumpor.
 
5. Lugnande naturljud
Att lyssna på exempelvis en podd när man ska sova är inte rekomenderat eftersom hjärnan då lyssnar uppmärksamt och tar in ny information. De bästa ljuden för att somna är istället vågor som slår mot en strand eller ett duggregn. Om man lyssnar på vågor så påminner det om vår andningscykel, vilket kommer ha en lugnande effekt. Hjärnan lyssnar på dessa ljud i en kort stund och sedan börjar de ignoreras eftersom den helt enkelt blir uttråkad och börjar stänga av. 
 
6. Öva upp andning
Kontrollerad andning har länge varit ett knep för att kickstarta sömnen, oavsett om man är stressad eller inte. Det man ska göra är att sluta ögonen och andas in långsamt. Ta ett så djupt andetag som möjligt och när det tar stopp så pausar man. Släpp därefter ut luften långsamt. Upprepa flera gånger innan man återgår till normal andning.
 
7. Drick något varmt
Varm mjölk eller varm choklad rekommenderas när man inte kan somna. Jag anser att varm choklad skulle vara bäst eftersom efter att man har fått en sockerkick blir kroppen trött. 
#1 - Jasmine

Sömn är så viktigt, men känns som man får alldeles för lite av den. Punkten om att stänga av all elektronik tror jag riktigt mycket på, det är så lätt att fastna framför mobilen eller tvn och timmarna flyger bort! Hoppas du somnar snabbt ikväll :)