Johanna Andersson

Pluggets tid
Jag sitter i skolan just nu och väntar på att min sista lektion ska börja. Vi har ganska mycket inlämningar nu och de alla är rätt så rejäla. Föredrar dock inlämningar mer än prov, men känner att jag behöver sätta mig ner och lägga otroligt mycket mer tid på plugget. Jag tycker om att ligga steget före. Alltså hatar jag att inte lämna in uppgifter i tid. Det finns inte i min värld riktigt utan helst lämnar jag in några dagar innan inlämningsdagen. 
 
Klockan tre ska jag bege mig hemåt och ni kan ju gissa vad jag ska göra. Jo, plugga såklart. Egentligen är skolan riktigt jävla hemsk. Att man ska behöva sitta flera timmar varje dag och plugga, och sedan när man kommer hem från skolan så kan man inte släppa plugget ändå. Vi ungdomar ägnar hela dagarna till att plugga för att lyckas i skolan och för att känna oss duktiga. Det är verkligen inte okej att vi lägger så mycket tid på plugg som vi gör. När man slutar skolan och kommer hem ska man faktiskt kunna lägga plugget åt sidan och ägna sig till att göra något som man tycker är roligt på sin fritid. För det heter ju faktiskt fritid och inte pluggtid.