Johanna Andersson

Galoppjobb

Det var inplanerat en uteritt med Farinelli idag, vilket det blev då vädret var riktigt bra. Kändes inte alls som december, för solen sken och det var nästan lite värme i vindarna ibland. Red en ganska lång runda där Frallan verkligen fick både trava och galoppera ganska mycket. Märker nu hur viktigt det är att arbeta hästarna utomhus då Farinelli blev rätt trött och svettig efter att ha travat och galopperat en bra stund. Man kan egentligen jämföra det med att när vi springer på löpband är det lättare än när vi springer utomhus. När hästarna arbetar i ridhus blir de inte trötta lika snabbt som när det galopperar utomhus. Därför är det så himla viktigt med allsidig träning. Både för att hästarna ska få byta underlag, men också för att få komma ut och bli starkare både fysiskt och psykiskt. 

Kan säga att Farinelli inte alls är lika tittig ute längre. Idag red jag som sagt ut helt ensam i alla gångarter utan att han vägrade gå framåt eller ville springa hem, vilket han tidigare har gjort. Istället har han öronen framåt och är superglad för att få komma ut. Är så stolt och när vi galopperade vet jag inte om det var tårar av vinden eller av lycka som kom. Men jag blir så otroligt stolt och lycklig när jag får positiva resultat inom denna sporten! Som jag kämpar och det tar lång tid, men det är så himla värt det.