Johanna Andersson

Tävling - Öland
Idag har jag och Farinelli varit iväg på Ölands tävling. Vi hoppade endast en klass då det är tredje veckan i rad som han tävlar. Vi hoppade 1.10 med en A1:a bedömning vilket, för er som inte vet, betyder att det först hoppades en grundomgång och om man var felfri där så gick man vidare till en omhoppning som hoppades efter att alla hade ridit. Den med minst fel och snabbast tid i omhoppningen vann.
 
Själva banan var väldigt snäll. Det var varken maxade eller höga hinder och jag tycker att banan mest gick runt och snett igenom. Från min sida var det alltså inget som var komplicerat eller svårt. Det enda som var jobbigt var att det dammade så otroligt mycket. Både inne på banan och på framhoppningen. Det är ju vattenbrist på Öland så de kunde tyvärr inte vattna underlaget. 
Farinelli var fantastiskt fin och lugn på framhoppningen. Hoppade allt jättebra så jag tog inga onödiga extra språng utan sparade istället på hans energi.
 
I grundomgången red jag väldigt lugnt och red bra och långa vägar till hindrena. Han drog iväg lite mot 7an som var den sista linjen, men jag lyckades få tillbaka honom ganska snabbt där så han kom bra på 8an. Denna grundomgång resulterade till 0 fel och vidare till omhoppning.
I omhoppningen så var det verkligen vinna eller försvinna. De höjde hindrena något och jag satsade allt. Jag hade ett högt tempo och litade mycket på Farinelli. Vi red något snävare svängar och efter hindrena var vi snabba fram till nästa hinder. Kom lite snett in i kombinationen för att spara tid och Farinelli hoppade fantastiskt bra trots min taskiga väg. Tog även bort ett galoppsprång till sista hindret vilket vi också sparade tid på.
En felfri omhoppning och upp i ledningen! Det lyckades hålla sig hela vägen så vi vann även denna helgen!
Farinelli är helt fantastisk och jag kan inte ens beskriva hur omtyckt denna lilla hästen är hos oss.♥