Johanna Andersson

svar på kommentar
Hej! Älskar din blogg kan jag ju börja med att säga! Du jag har en ponny som har svårt att få hull, har du någon erfarenhet av lusern? 😁
 
Hej och tack så mycket, vad glad jag blir! 
Jag fick alltid ge Chucky lusern under vinterhalvåret eftersom han då tappade allt riktigt lätt. Lusernen hjälpte honom att inte tappa hullet och fick honom att gå upp i vikt igen och hålla sig i en bra form. 
Lusern är gräs och jag har använt mig av den i pelletsform som man blötlägger eftersom det måste svälla. Det är viktgt att det sväller den tiden som det behövs eftersom om det inte gör det så kan det svälla i hästens mage. Lusern innehåller mycket protein och jag tycker att det faktiskt kan jämföras som gräset hästarna betar på sommaren. 
För hästar så är det ett bra grovfoder som är grunden och har man inte det så lägger man till kraftfoder för att täcka luckor i foderstaten. Lusern räknas faktiskt som grovfoder och inte kraftfoder, och det är bara positivt!
 
Så om din ponny har svårt att hålla hullet så tycker jag att du ska ge honom/henne lusern eftersom det inte finns någon näring att få i sig på annat håll nu än grovfodret. Börja med en liten mängd och öka sedan sakta och tillslut kommer ni upp i den mängd som din ponny behöver. Vet du inte vilken mängd som är rätt så tror jag att det ska stå på påsen.
Från egen erfarenhet efter att ha gett Chucky lusern så var det viktigt att börja i tid för att förebygga så han inte tappade muskler osv.